חיפוש באתר

מזונות נוגדי סרטן שד – אוכמניות כחולות

מזונות נוגדי סרטן שד – אוכמניות כחולות

כותב: צביקה ראובן

נטורופת מוסמך ומנהל הקליניקה

ראשי פרקים

אוכמניות כחולות (Vaccinium corymbosum) נחשבות "סופרפוד" נוגד סרטן עוצמתי. הפרי הכחול מכיל חומרים המשפיעים באופן משמעותי על חסינות הגוף – ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים ונוגדי חמצון.

הפירות המופלאים האלו פועלים בממספר מנגנונים לחיזוק מערכות הגוף, מניעה של התפתחות תהליך סרטני ושיפור היעילות של טיפולים תרופתיים.

אחד הסודות של האוכמניות הכחולות הוא תכולה גבוהה של החומר פטרוסטילבין (Pterostilbene), נוגד חמצון שהתפרסם בשל המחקרים שטענו שהוא מסוגל להאריך חיים! (1). בתנאי מעבדה פטרוסטילבין שיפר את ההשפעה של התרופה האנטי-הורמונלית טמוקסיפן על תאי סרטן שד רגישים לאסטרוגן (2), ובמחקר אחר אפילו יכולת להפחית את הפוטנציאל של תאי סרטן שד מהסוג האגרסיבי ליצור גרורות (3).

חומר נוסף הנמצא בפרי הנפלא נקרא חומצה גאלית, והוא זה שיוצר את הצבע הכחול-סגול של האוכמניות. בניסוי מעבדה, ברקמות תאים ובבע"ח שימוש בתמצית של חומצה גאלית הביא להפחתה של קצב חלוקת התאים הממאירים, יותר תאים שעברו הרס ולבסוף הקטנה של מסת הגידול (4).

שימוש באבקת אוכמניות כחולות בעכברות עם סרטן שד גרמה להקטנה של נפח הגידול בהשוואה לקבוצת הביקורת (5). ההשערה היא שהחומרים הפעילים באוכמניות, מסוגלים לעכב ביטוי של גנים הגורמים לדלקת היוצרת סביבה המקדמת תהליך סרטני.

אוכמניות מכילות חומרים פעילים שמסוגלים לשפר את היעילות של סוגי כימותרפיה שונים, חסימה של קולטנים שקשורים בחלוקה מהירה יותר של תאי סרטן וכל זאת תוך כדי הגנה על תאים תקינים בגוף.

בהולנד עקבו אחרי 168 משתתפים ששתו כוס מיץ מאוכמניות כחולות ותפוחים מידי יום במשך חודש. בסיום תקופת המחקר נצפתה עלייה משמעותית ברמת התרכובות נוגדות הסרטן (חומצה אסקורבית, קוורציטין, אנתוציאנינים ועוד) בדמם של המשתתפים (6).

האוכמניות נמכרות בשווקים כפירות טריים או ארוזים כמוצר טרי-קפוא, ולמרות שהמוצר הקפוא מכיל פחות ויטמין C, תכולת החומרים נוגדי הסרטן לא נפגעת בתהליך ההקפאה.

במחקר אחד עלתה השערה שתכולת נוגדי החמצון בפירות יער פוחתת כאשר הם נאכלים יחד עם מוצרי חלב, ולכן ההמלצה היא להפריד כשעתיים בין צריכת פירות יער לחלבון מהחי (7).

לסיכום, אוכמניות כחולות מכילות תרכובות נוגדות סרטן, ולכן יש היגיון לשלב אותן בדיאטה צמחית, מלאה, עשירה ומגוונת, שמטרתה למנוע התפתחות של סרטן השד.

 

מקורות
  1. Li YR, Li S, Lin CC. Effect of resveratrol and pterostilbene on aging and longevity. Biofactors. 2018 Jan;44(1):69-82.
  2. Mannal P, McDonald D, McFadden D. Pterostilbene and tamoxifen show an additive effect against breast cancer in vitro. Am J Surg. 2010 Nov;200(5):577-80.
  3. Wakimoto R, Ono M, Takeshima M, Higuchi T, Nakano S. Differential Anticancer Activity of Pterostilbene Against Three Subtypes of Human Breast Cancer Cells. Anticancer Res. 2017 Nov;37(11):6153-6159.
  4. Israel BB, Tilghman SL, Parker-Lemieux K, Payton-Stewart F. Phytochemicals: Current strategies for treating breast cancer. Oncol Lett. 2018;15(5):7471-7478.
  5. Johnson SA, Arjmandi BH. Evidence for anti-cancer properties of blueberries: a mini-review. Anticancer Agents Med Chem. 2013 Oct;13(8):1142-8.
  6. Wilms LC, Boots AW, de Boer VC, Maas LM, Pachen DM, Gottschalk RW, Ketelslegers HB, Godschalk RW, Haenen GR, van Schooten FJ, Kleinjans JC. Impact of multiple genetic polymorphisms on effects of a 4-week blueberry juice intervention on ex vivo induced lymphocytic DNA damage in human volunteers. Carcinogenesis. 2007 Aug;28(8):1800-6.
  7. Serafini M, Testa MF, Villaño D, Pecorari M, van Wieren K, Azzini E, Brambilla A, Maiani G. Antioxidant activity of blueberry fruit is impaired by association with milk. Free Radic Biol Med. 2009 Mar 15;46(6):769-74.

צביקה ראובן - נטורופת מוסמך, ויוצר "המטבח האנטי סרטני"

אני כאן בשבילך!

אשמח לתת לך ייעוץ טלפוני

בחינם

זה הזמן למלא פרטים ונדבר עוד היום!

צביקה ראובן - נטורופת מוסמך, ויוצר "המטבח האנטי סרטני"