חיפוש באתר

ג'ינגר להקלה על בחילות במהלך כימותרפיה

ג'ינגר להקלה על בחילות במהלך כימותרפיה

כותב: צביקה ראובן

נטורופת מוסמך ומנהל הקליניקה

ראשי פרקים

למרות שהרפואה המודרנית מציעה תרופות מתקדמות לטיפול בבחילות, בספרות הרפואית מצוין ש 70% מהמטופלים בכימותרפיה עדיין סובלים מבחילות שפוגעות באיכות חייהם.

שורש הג'ינגר משמש אותנו כבר מאות שנים כתבלין במטבחים שונים ברחבי העולם וצמח מרפא ברפואות המסורתיות השונות.

ברפואות המסורתיות השימוש בשורש היה מקובל בהפרעות עיכול שונות כגון: בחילות, הקאות, שלשולים, תחושת אי-נוחות או נפיחות לאחר ארוחה. בעשור האחרון פורסמו מספר מחקרים קליניים שהוכיחו את יעילותו בהקלה על בחילות הנגרמות כתוצאה מטיפולים כימותרפיים.

בחילה הנגרמת מטיפול כימותרפי מסווגת לשלושה סוגים – בחילה המתרחשת לפני קבלת הטיפול כתוצאה מציפייה לכך (anticipatory nausea), בחילות שנראות ביממה שלאחר הטיפול (acute nausea) או תגובה שנראת עד 5 ימים לאחר קבלת טיפול (delayed nausea). ברוב המקרים מטופלים מדווחים על בחילות ביממה שלאחר הטיפול ולכן גם רבים מקבלים תרופות נוגדות בחילה מראש (1).

השורש מכיל חומרים פעילים שפועלים לדיכוי בחילות במספר מנגנונים, חלקם זהים לאלו שהתרופות המודרניות פעולות בהם. זה חשוב, כי ריכוז החומרים הפעילים משתנה בין שורש טרי למיובש או לתמצית מרוכזת שנמכרת כתוסף תזונה.

במחקר קליני גדול השתתפו קרוב ל 600 משתתפים החולים בסרטן ומקבלים טיפולים שונים. הם חולקו ל 3 קבוצות טיפול שקיבלו ג'ינג'ר במינונים שונים וקבוצת ביקורת שקיבלה פלסבו. בכל הקבוצות הג'ינג'ר ניתן כתוספת לטיפול הרפואי המקובל. מסקנת החוקרים הייתה שתוספת ג'ינג'ר לטיפול התרופתי יעילה יותר מטיפול תרופתי בלבד (2).

למרות שאין הסכמה בספרות הרפואית על המינון המומלץ של תוסף ג'ינגר, ברוב המחקרים המינון הבטוח לשימוש הוא גרם ביום של תמצית ג'ינגר שמצוין בתווית שהיא מכילה 5% של חומר בשם ג'ינגרול. כמו-כן מומלץ להתחיל ליטול את התוסף על בסיס יומי שלושה ימים לפני קבלת הטיפול הכימותרפי. נטילה לפני תחילת הטיפול הראשון נמצאה יעילה במיוחד להפחתת הסיכון להתפתחות בחילות הנגרמות כתוצאה מצפייה.

לסיכום, תוספת של תמצית ג'ינגר (המכילה 5% של החומר ג'ינגרול) לטיפול התרופתי להקלה על בחילות, היא התערבות בטוחה ויעילה להפחתת הסיכון להתפתחות בחילות הנגרמות מהטיפולים הכימותרפיים, ועדיף להתחיל מספר ימים לפני הטיפול הראשון.

 

מקורות
  1. Kamen C, Tejani MA, Chandwani K, et al. Anticipatory nausea and vomiting due to chemotherapy. Eur J Pharmacol. 2014;722:172-179.
  2. Ryan JL, Heckler CE, Roscoe JA, et al. Ginger (Zingiber officinale) reduces acute chemotherapy-induced nausea: a URCC CCOP study of 576 patients. Support Care Cancer. 2012;20(7):1479-1489.

צביקה ראובן - נטורופת מוסמך, ויוצר "המטבח האנטי סרטני"

אני כאן בשבילך!

אשמח לתת לך ייעוץ טלפוני

בחינם

זה הזמן למלא פרטים ונדבר עוד היום!

צביקה ראובן - נטורופת מוסמך, ויוצר "המטבח האנטי סרטני"
דילוג לתוכן