5 יתרונות בריאותיים של שקדים

עץ השקד שמזכיר לי תמיד את שיר הילדים "השקדייה פורחת" ומוכר לרובנו כאגוז למאכל הוא למעשה הזרע של פרי העץ.

השקדים נמכרים כמוצר הכולל קליפה חומה או שקליפתו הוסרה, ונעשית הבדלה בין שקד "טבעי" לבין "קלוי". שקד קלוי אינו מומלץ מבחינה בריאותית.

חופן שקדים מכיל סיבים תזונתיים, חלבון, שומן חד בלתי רווי ושפע חומרי הזנה כגון ויטמינים מקבוצת B, ויטמין E, מגנזיום ועוד (1).

לפניכם 5 עובדות מבוססות מחקר על היתרונות הבריאותיים של השקד.

אכילת שקדים גורמת לתחושת שובע, הפחתה של צריכת הקלוריות היומית ואף לירידה במשקל

אכילת מנת שקדים מספקת סיבים תזונתיים וחלבון התורמים לתחושת שובע (2). לכן אכילת שקדים בין הארוחות תגרום לכך שנגיע לארוחה הבאה שקולים יותר, ונבחר מזונות שמיטיבים יותר עם גופנו.

עובדה זו נצפתה במחקר קליני שנמשך 4 שבועות וכלל 137 משתתפים הנמצאים בקבוצת סיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2. החוקרים רצו לבדוק את ההשפעה של אכילת שקדים על רמת הסוכר לאחר ארוחה, תיאבון כללי, משקל גוף בטווח קצר ופרמטרים שונים בדם. אחת ממסקנות הניסוי הייתה שאכילת 2 חופני שקדים טבעיים כחטיף בין הארוחות גרמה להפחתה משמעותית בתחושת הרעב (3). מחקרים נוספים מהשנים האחרונות גם הראו השפעה חיובית דומה הקשורה בתחושת שובע והפחתת הסיכון לעלייה במשקל (4, 5).

בנוסף להיותו "משביע", השקד מכיל חומרים מסוימים שקשה לגוף שלנו לפרק ולעכל. למעשה כ 10%-15% מהקלוריות בשקדים אינן נספגות כלל לזרם הדם. זאת אחת הסיבות מדוע אכילת שקדים אינה תורמת לעלייה במשקל (6).

הנתונים האלו מאפשרים להבין איך במחקר אמריקאי שנערך בשנת 2003 מצאו שתוספת יומית של 3 חופני שקדים טבעיים לדיאטה דלת פחמימות הביאה להפחתה משמעותית במשקל לעומת תוספת של פחמימות מורכבות (7). מחקר נוסף, שכלל 10 משתתפות הסובלות מעודף משקל הראה שתוספת שקדים טבעיים לדיאטה תרמה להפחתה במשקל לעומת קבוצת הביקורת. בקבוצה שהוסיפה שקדים נצפתה גם היצרות של היקף המותנים ושיפור בפרמטרים שונים בבדיקות הדם (8).

שורה תחתונה: אגוזים דלים בפחמימות ועשירים בשומנים בריאים, סיבים תזונתיים וחלבון. מחקרים קליניים שונים מראים כי אכילת שקדים טבעיים תורמת לתחושת שובע וכן לשיפור מדדים מטאבוליים. לכן, ברוב המקרים שקדים טבעיים יהיו תוספת מצוינת בתהליך הרזייה.

שקדים תורמים לאיזון רמת הסוכר בדם

שקדים דלים בפחמימות ועשירים בשומן בריא, חלבון וסיבים תזונתיים. הרכב תזונתי שהופך אותם להיות בחירה מושלמת עבור חולי סוכרת. אך מה שמיוחד באמת במזון זה הוא המגנזיום שבו.

מגנזיום הוא מינרל שמעורב ביותר מ 100 תהליכים גופניים, ובניהם גם איזון רמת הסוכר בדם.

ההמלצה לצריכת מגנזיום יומית הינה 400מ"ג לאדם מבוגר, אך לדעתי יש צורך בכמות גבוהה יותר לרוב האוכלוסייה. צריכת שני חופנים של שקדים ביום תספק כמעט חצי מהכמות המומלצת (1).

העובדה שחסר מגנזיום מאפיין 25-38% מחולי סוכרת מסוג 2 ידועה כבר מסוף שנות התשעים (9). במחקר אחר נמצא שהשלמת החסר משפרת באופן משמעותי את מאזן משק הסוכר ורגישות התאים לאינסולין (10).

מחקרים אלו ועוד רבים מצביעים על כך שמזונות עשירים במגנזיום, כמו שקדים, עשויים מומלצים כחלק ממערך לטיפול ומניעת מחלות התסמונת המטבולית בכלל וסוכרת מסוג 2 בפרט.

השורה התחתונה: שקדים מכילים כמות גבוהה של מגנזיום, מינרל שמרבית האוכלוסייה לא צורכת מספיק ממנו. השלמת חסר שלו נמצאה יעילה לאיזון משק הסוכר והרגישות לאינסולין בחולי סוכרת.

שקדים תורמים להפחתת רמת כולסטרול הכללית

ידוע שרמה גבוהה של ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה (LDL) מהווה גורם המשתתף בתהליך מורכב הקשור בסיכון גבוהה למחלות כלי-דם ולב.

לאכילת שקדים כארוחת בינים השפעה משמעותית על רמת ה LDL בדם וכן על גורמי סיכון נוספים, כפי שנראה במחקר אקראי, כפול סמיות שפורסם ב Circulation – אחד מעיתוני הרפואה החשובים (11).

מחקר קליני שנמשך 16 שבועות וכלל 65 משתתפים במצב תרום סכרתי, הראה שתזונה ש 20% מהקלוריות שבה מקורם בשקדים, הביאה להפחתה של 12.4 מ"ג/ד"ל בממוצע ברמת הכולסטרול מסוג (LDL (12.

מחקר אחר מצא כי אכילת שני חופנים של שקדים ביום הביאה להפחתה של רמת הכולסטרול מסוג LDL ב 5.3 מ"ג/ד"ל בממוצע. החוקרים הדגישו כי אכילת שקדים יומית כתחליף לחטיף עתיר פחמימות, עשויה לתרום להפחתת הסיכון למחלות לב באנשים בריאים (13).

שורה תחתונה: אכילת שני חופנים של שקדים ביום עשויה להביא להפחתה מסוימת ברמת הכולסטרול מסוג LDL.

שקדים מספקים כמות גבוהה של נוגדי חמצון

שקדים הם מקור נפלא לנוגדי חמצון. חומרים אלו משמשים להגנת תאי הגוף מפני תגובה ביוכימית טבעית הנקראת "סטרס חמצוני". מדובר בתהליך המתרחש בתאים כתוצאה מהשימוש בחמצן לצורך יצור אנרגיה. במצב של חסר בנוגדי חמצון תוצרי הסטרס החמצוני עלולים לגורם לנזק תוך תאי ולכן להזדקנות מוקדמת (14).

נוגדי החמצון הנמצאים בשקדים מרוכזים בעיקר בשכבה החומה העוטפת את הזרע (15, 16). מסיבה זו, שקדים קלופים הם לא הבחירה הטובה ביותר מבחינה בריאותית. במחקר שכלל 60 גברים מעשנים נמצא שאכילת 3 חופני שקדים ביום, במשך 4 שבועות, הביאה להפחתה משמעותית בסטרס החמצוני (17). תוצאה דומה נצפתה במחקר נוסף, שמצא כי תוספת של שקדים לארוחות העיקריות גרמה להפחתה בסמני נזקי חמצון בדם (18).

שורה תחתונה: שקדים עשירים בנוגדי חמצון שיכולים להגן על תאי הגוף מפני נזק חמצוני התורם רבות להזדקנות וחולי.

שקדים עשירים בויטמין E התורם להפחתת סיכון למחלות שונות

ויטמין E הוא שם כולל לקבוצת חומרים בעלי יכולת להתמוסס בשומן. מרבית המחקר אודות התועלת הבריאותית של קבוצת ויטמין זה קשורה לפעילותו כנוגד חמצון.

שקדים הם בין המקורות העשירים ביותר בטבע של ויטמין E, כאשר אכילת חופן אחת ביום תספק 37% מהצריכה היומית המומלצת (1).

מספר מחקרים מצאו קשר בין צריכה גבוהה של ויטמין E ממקורות תזונתיים בלבד, להפחתת הסיכון להפרעות קוגניטיביות, סוגי סרטן שונים ומחלות כלי-דם ולב (19, 20, 21, 22).

שורה תחתונה: שקדים הם בין המקורות העשירים ביותר בטבע של ויטמין E, וצריכת מזון המכיל ויטמין זה נמצאה קשורה ביתרונות בריאותיים רבים.

מכירים אנשים שהמידע הזה יכול לעזור להם? פשוט שתפו אותם.

2 תגובות
  1. נעמי ניר אומר:

    הי צביקה, מועדים לשמחה, לגבי קליפת השקד: מזהירים שלא לאכול שקד בקליפתו. אז?….

  2. צביקה הנטורופת אומר:

    היי נעמי,
    קיימים שני זני שקדים – מר ומתוק.
    הזן המכיל כמות ציאניד שעלולה להיות רעילה לגוף הוא המריר.
    אנו רוכשים בחנויות את הזן המתוק שעבר אישורי בטיחות של ה FDA האמריקאי ומכיל ריכוז ציאניד זניח.

תגובות סגורות