פירות וירקות עשויים להשפיע על הגורל שלך

בעשורים האחרונים נערכו מחקרים רבים שבדקו כיצד דפוסי התזונה שלנו משפיעים על הסיכון להתפתחות סרטן השד. המסקנות עד כה הן שדיאטה ים תיכונית צבעונית ועשירה, שכוללת יותר מזון צמחי מלא ופחות מזון מעובד, היא האסטרטגיה המועדפת למניעת המחלה (1).

למדנו גם שקיים הבדל בין פירות וירקות שונים מבחינת יכולת ההגנה שלהם על הגוף. לדוגמא: ירקות מקבוצת המצליבים (כרוב, כרובית, ברוקולי ועוד) מכילים תרכובות נוגדות סרטן עוצמתיות הפועלות במנגנונים שונים (2), לעומת מלפפון המכיל ריכוז נוזלים גבוה ומעט חומרי הזנה וחומרים אנטי סרטניים (ונאכל כמעט על בסיס יומי במטבח הישראלי).

לאחרונה, קבוצת מחקר ממחלקת התזונה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד פרסמה את המחקר הגדול ביותר שנערך עד כה בשאלה – האם פירות וירקות מגנים מפני סרטן השד?

המחקר כלל 180 אלף נשים, בגילאי 27 עד 59 (בעת ההרשמה למחקר) שעקבו אחרי הרגלי התזונה שלהן ומצבן הבריאותי בעזרת שאלונים במשך מעל ל 30 שנים. מסקנת החוקרים הייתה שצריכת כמות גבוהה של פירות וירקות, ובמיוחד ירקות מקבוצת המצליבים וירקות בעלי גוון צהוב או כתום, היא אסטרטגיה יעילה להפחתת סיכון להתפתחות סרטן השד (3). בניתוח סטטיסטי של המחקר נמצא שנשים שצרכו מעל 5.5 מנות של פירות וירקות ביום הפחיתו את הסיכון שלהן לחלות בסרטן השד ב 11% לעומת אלו שאכלו עד 2.5 מנות ביום.

(מנה = כוס אחת של ירקות עליים ירוקים, חצי כוס ירקות גולמיים  או מבושלים).

הייחודיות של מחקר זה היא ניתוח נוסף של הנתונים שהראה גם קשר לסיכון מופחת לפתח תת-סוגים של סרטן השד הנחשבים כיותר אגרסיביים.

להלן הרשימה המלאה של הפירות והירקות שנמצאו קשורים לסיכון מופחתת להתפתחות סרטן השד: ארוגולה, פלפל אדום/ירוק/צהוב, באק צ'וי, ברוקולי, כרוב, כרובית, כרוב ניצנים, לפת, מנגולד, קייל, גרגר נחלים, חרדל, גזר, בטטה, דלעת ודלורית.

 

שורה תחתונה: אין בשיח על מניעת סרטן הבטחות, אלה המלצות תזונתיות להפחתת הסיכון. מסקנת המחקר המוצגת במאמר הזה חוזרת על עצמה מעל עשור במחקרים שונים. אין ספק ששילוב של כמות גבוהה של פירות וירקות בדיאטה, ובמיוחד ירקות מקבוצת המצליבים, היא "מניה עם דיבידנדים" כאשר מדובר בבריאות שלנו ושל היקרים לנו.

מכירים אנשים שהמידע הזה יכול לעזור להם? פשוט שתפו אותם.