חיפוש באתר

פטריית שיטאקי וסרטן צוואר הרחם

פטריית שיטאקי וסרטן צוואר הרחם

כותב: צביקה ראובן

נטורופת מוסמך ומנהל הקליניקה

ראשי פרקים

השם Active Hexose Correlated Compound או בקיצור AHCC עשוי להישמע כמו מושג מורכב מתחום הכימיה, והאמת אינה רחוקה, מדובר בתוסף תזונה המופק בתהליך ייחודי מפטרית שיטאקי, ואולי הוא הבשורה בטיפול בסרטן צוואר הרחם.

AHCC הוא אחד מתוספי התזונה הנחקרים ביותר כיום (מעל 200 מחקרים…) בשל השפעתו המיטיבה על מערכת החיסון.

בשוק רווי הבטחות אין כאן בשורת "פנצאה" אך ללא ספק מדובר בתוסף ששווה להכיר.

לפטריות המרפא היסטוריה ארוכה של שימוש לצורכי קולינריה ורפואה בתרבויות שונות ברחבי העולם. חיפוש של הערך AHCC בספרים העוסקים בתחום המיקולוגיה (חקר הפטריות) יעלה חרס. מדובר בשם של פטנט שניתן לחומר המופק בתהליך כימי מורכב במעבדות "Amino UP" ביפן.

 

AHCC – הרבה יותר מפטרית שיטאקי

המרכיב העיקרי בתהליך היא פטריית השיטאקי, הנמכרת כמוצר מיובש או טרי בחנויות מזון רבות בישראל. הפטרייה שנחקרה רבות בשל פעילותה המגוונת, בין היתר כנוגדת דלקת ומשפרת תפקוד של מרכיבים חיסוניים (1), עוברת תהליך התססה יחד עם תערובת השורשים (נקראים גם "תפטיר") של פטריות נוספות. בשלב הבא, התערבות עוברת עיבוד נוסף בו אנזימים גורמים לשינוי המשקל המולקולארי של אחד ממרכיבי התערובת. מהלך זה יוצר שינוי כימי ומביא ליצירת חומר שהראה יכולת לשפעל את תאי מערכת החיסון ביעילות רבה (2).

מתוך שפע חומרי ההזנה הנוצרים בתוצר הסופי, הסוד לפעילותו הרפואית של AHCC קשור לשני סוגי חומרים הנקראים אלפא-גלוקנים ובטא-גלוקנים (המשמעות של אלפא ובטא בהקשר זה מלמדת על סוגי קשרים כימים בין חומרים שונים).

הגלוקנים, הם למעשה סיבים תזונתיים מסיסים הבנויים משרשראות סוכרים, אחד מהם, בטא-גלוקן, נמצא בכמות גבוהה בכל סוגי פטריות המרפא המוכרות, וגם בדגנים כגון שיבולת שועל ושעורה (3).

הייחודיות של AHCC, היא בתהליך שמביא לשינוי המשקל המולקולרי של אחד הסיבים – אלפא-גלוקן, אשר בשילוב עם בטא-גלוקן, יוצרים תרכובת בעלת השפעה רחבת טווח על מערכת החיסון.

 

AHCC ותפקוד מערכת החיסון

רובנו מתייחסים למערכת החיסון כמובנת מאליה, עד שבאמת צריכים אותה. אנחנו תמיד רוצים לדאוג לספק למערכת החיסון מרכיבים חיוניים לתפקוד אופטימלי, אפילו שמרגישים בריאים לחלוטין.

המטרה העיקרית של מערכת החיסון היא שמירה על כלל מערכות הגוף מפני גורמים חיצונים או פנימיים שעלולים לפגוע בתפקודם. תהליך התגובה החיסונית לאיום מורכב מפעילות של תאים שונים, רקמות ואיברים מסוימים הפועלים יחד בהרמוניה ודיוק, משלב זיהוי הגורם הזר (חיידק, נגיף וכדומה), תקיפתו, תיקון הנזק ועד החזרה לאיזון.

תאי מערכת החיסון העיקריים המעורבים בתגובה החיסונית נקראים תאי דם לבנים, או לויקוציטים. מהם קיימים שני סוגים בסיסיים – מקרופאגים, ש "אוכלים" תאים לא תקינים וחומרים זרים, ולימפוציטים, שתוקפים מזהמים ומפעילים תאים נוספים בתגובה החיסונית. קיימים שלושה סוגי תאי לימפוציטים, אחד מהם נקרא "תא הרג טבעי" או תא NK (ראשי תיבות של Natural Killer). תפקידו של לימפוציט מסוג זה חשוב במיוחד – והוא חיסול תאי גוף שנדבקו בנגיפים או שהתפתחו לתאים סרטניים.

שני סוגי תאי חיסון אלו פועלים בהרמוניה, מאחר ואחד מתפקידי המקרופאגים אחרי התקלות בגורם זר, הוא לגרות תאי הרג טבעי להגיע ל "זירת האירוע" ולתקוף את האיום!

מלבד היכולת של AHCC לגרום להגברת היצור של מקרופאגים וחומרים נוספים המעורבים בתגובה החיסונית, בבני אדם נצפתה גם עלייה משמעותית ביצור של תאי הרג טבעי (1).

התוצאה במחקרים השונים (4), בין עם מדובר במצב של נבדקים בריאים או לאחר אבחנה של מחלת  סרטן היא עליה בכמות של תאי הדם הלבנים או שמירה על רמתם בדם במקביל לטיפול הרפואי.

 

הבשורה של ג'ודי סמיט לחולות סרטן צוואר הרחם

מרבית המחקרים שבדקו את היעלות של AHCC נערכו בחולים אונקולוגים במהלך טיפול פעיל (כימותרפיה, קרינה וניתוח). בין אם מדובר בתצפית או ניסויים הכוללים השוואה לפלסבו, בכל המקרים נראתה אחידות בתוצאות הקשורות להגברת יצור של מרכיבי חיסון – במיוחד תאי הרג טבעיים (תאי NK), מקרופאגים ותאי חיסון נוספים (4).

היכולת של תאי הרג טבעיים לתקוף תאי גוף שנדבקו בנגיפים או שהתפתחו לתאים סרטניים שימושית במערך האונקולוגי. מתוך כלל מחלות הסרטן, ממאירות שכיחה המתפתחת כתלות בזיהום נגיפי היא סרטן צוואר הרחם. מחלה זו עלולה להתפתח לאחר הדבקות בנגיף הפפילומה האנושי או  HPV (ראשי תיבות של Human Papilloma Virus). קיימים זני נגיף רבים, חלקם אופייניים לאברי המין, ולרוב דרך ההידבקות בהם הינה מגע ישיר במהלך יחסי מין. בין הזנים הנפוצים באברי המין, רק מספר זנים נחשבים כבעלי סיכון גבוה ליצירת תהליך סרטני. במקרים של זיהום בסיכון גבוה הנגיף עלול לגרום לפגיעה בחומר הגנטי בתאי רירית צוואר הרחם ותחילת תהליך טרום ממאיר או CIN (ראשי תיבות של Cervical intraepithelial neoplasia).

זיהום בנגיף אמנם נחשב תנאי להתפתחות סרטן צוואר הרחם, אולם מרבית הנשים שייחשפו לנגיף לא יחלו בסרטן. למעשה, בין 80%-50% מכלל האוכלוסייה הפעילה מינית ייחשפו במהלך חייהם לנגיף, אך במרביתם המקרים לא תתרחש הידבקות בנגיף או שזו תחלוף בלי שיתגלה כל סימן. במקרים מעטים בלבד תגרום ההידבקות בנגיף לשינויים בתאים, שעלולים להפוך למצב טרום ממאיר או אף לסרטן.

דר' ג'ודי סמיט, חוקרת במעבדות בית הספר לרפואה באוניברסיטת טקסס, בוחנת קרוב לעשור את היעילות של תוסף AHCC נגד זיהום בנגיף ה HPV.

בכנס החברה לאונקולוגיה אינטגרטיבית, ה 15 במספר,הציגה סמיט את תוצאות הבינים של המחקר העדכני שלה.

בניסוי שנמשך שנה השתתפו 50 נשים לאחר אבחנה חיובית להמצאות של נגיף HPV. הנשים חולקו לשתי קבוצות – האחת נטלה תוסף AHCC והשנייה פלסבו. בניתוח נתוני ביניים נראו תוצאות מעודדות – לאחר 6 חודשי טיפול בלבד, בשני שליש מהמטופלות לא נמצאה עדות לזיהום! (5).

על המחקר, שתוצאותיו הסופיות עדיין לא פורסמו, אמרה סמיט "המטרה היא להציע לנשים אפשרות טיפול בטוחה, שהוכחה קלינית כיעילה נגד זיהומי HPV חוזרים ונשנים".

 

לסיכום, חיפוש של הערך AHCC במאגרי מידע רפואיים מציג עשרות תוצאות. עד כה נראה כי מדובר בתוסף יעיל ובטוח, כחלק מטיפול בזיהומים שונים, חלק ממחלות הסרטן וכתמיכה חיסונית באוכלוסייה בריאה – לא "פנצאה" אך ללא ספק תוסף ששווה להכיר.

 

מקורות
  1. Takanari J. et al. Effects of active hexose correlated compound on the seasonal variations of immune competence in healthy subjects. J Evid Based Complementary Altern Med. 2015 Jan;20(1):28-34.
  2. Book: The Patient’s Guide to AHCC Active Hexose Correlated Compound, Philippa Cheetham, MD & Dan Lifton. Woodland Publishing.
  3. Del Buono A. et al. Polysaccharide from Lentinus edodes for Integrative Cancer Treatment: Immunomodulatory Effects on Lymphocyte Population. World Cancer Research Journal, 3(1): e652 (2016).
  4. Barry W. Ritz, Active Hexose Correlated Compound (AHCC) and Immune Outcomes in Humans: A Review. Natural Medicine Journal, 3(1): 3-7 (2011).
  5. Website: https://www.prnewswire.com/news-releases/preliminary-phase-ii-data-show-ahcc-supplementation-may-support-the-host-immune-system-to-eradicate-the-human-papilloma-virus-hpv-in-women-300743977.html

צביקה ראובן - נטורופת מוסמך, ויוצר "המטבח האנטי סרטני"

אני כאן בשבילך!

אשמח לתת לך ייעוץ טלפוני

בחינם

זה הזמן למלא פרטים ונדבר עוד היום!

צביקה ראובן - נטורופת מוסמך, ויוצר "המטבח האנטי סרטני"
דילוג לתוכן