חיפוש באתר

דיאטה לסרטן – מה האפשרויות שלי

דיאטה לסרטן – מה האפשרויות שלי ?

כותב: צביקה ראובן

נטורופת מוסמך ומנהל הקליניקה

ראשי פרקים

עולם הרפואה המשלימה והאינטגרטיבית, במאה ה 21, מציע מגוון טיפולים ומוצרים לחולה האונקולוגי. במאמר רפואי שסיכם סקרי צרכנות ב 18 מדינות בעולם, ראו כי מחצית מחולי הסרטן נעזרו בשירותים שונים מעולם התוכן של רפואה המשלימה והאינטגרטיבית בשל מצבם הבריאותי (1). מתוך שלל האפשרויות המוצעות כיום בשוק, כלי הטיפול הנפוץ ביותר הוא שימוש בדיאטה טיפולית.

מאחר ואנו יודעים כיום שמרבית התחלואה המודרנית הינה תוצאה של אינטראקציה בין הנטייה הגנטית שלנו לבין גורמים סביבתיים, לתזונה תפקיד מרכזי ביכולת של הגוף לשמור על בריאות או לפתח חולי.

חולים רבים מתארים תחושת "רעילות" כתוצאה מאורח החיים המודרני. עבור רבים מהם, אותה חוויה היא חלק מההסבר למחלתם, ויתרה מזאת היא הגורם לחוסר התפקוד של מערכת החיסון שאמורה הייתה להיות על המשמר. בהתאם, אנחנו רואים מגמת עלייה מתמדת בחיפוש בגוגל ובשיח ברשתות החברתיות, לגבי מידע אודות דיאטות או שיטות ל "חיזוק הגוף" או "ניקוי הגוף מרעלים".

האפשרויות לדיאטות בשוק כוללות שמות כמו דיאטה קטוגנית או טבעונית, והשיח סביבן ברשת רועש וגועש. התקווה היא שהקפדה על כללי הדיאטה תביא לשיפור של תפקודי הגוף במהלך הטיפול הקונבנציונאלי, ויותר חשוב – הפחתת סיכון להישנות המחלה בעתיד.

מרבית הדיאטות בשוק עונות על ההנחיות של ארגונים רפואיים כגון "החברה האמריקנית לסרטן" (American Cancer Society) ו- "המכון האמריקאי לחקר הסרטן" (American Institute for Cancer Research). בכל הדיאטות ניתן דגש על מניעה מצריכת פחמימות פשוטות ומזון מעובד, ובכולן מומלץ לאכול ירקות, למעט הדיאטה הקטוגנית המגבילה אכילה פירות וירקות מסוימים.

(למעבר למאמר בו התייחסתי למרכיבים של תוכנית "ניקוי רעלים" בטוחה ומוצלחת אפשר ללחוץ כאן).

 

דיאטת גרסון

פותחה על ידי דר' מקס גרסון, רופא גרמני יהודי (1881-1959). הדיאטה כוללת מיצי פירות וירקות אורגנים וחוקני קפה. תומכי השיטה ממליצים גם על שימוש בתוספי תזונה מסוימים (2).

את השיטה פיתח גרסון כדי לטפל במיגרנות מהם סבל בעצמו.

כיום מרכז הפעילות העוסק בשיטה ממוקם במקסיקו ומנוהל על ידי ביתו של מקס, שרלוט גרסון.

בדיאטה ניתן דגש על הגבלת נתרן בתזונה ובמקביל עירויי אשלגן, וזאת בשל השערת הבסיס של גרסון שאיזון יחס הנתרן-אשלגן ברמת התאים בגוף עשוי לגרום לנסיגה של התהליך הסרטני.

יום תחת הדיאטה יכלול שתיה של 13 כוסות מיץ מפירות וירקות אורגניים, דלי נתרן, וארוחות מדגנים מלאים ושפע ירקות. תוספי התזונה יכללו תכשירים כגון אשלגן, ויטמינים שונים, שמן זרעי פשתן או אנזימי עיכול.

תוכנית הדיאטה כוללת (3):

  • שתיה של 13 כוסות מיץ מפירות וירקות אורגניים, דלי נתרן.
  • ארוחות מדגנים מלאים ושפע ירקות ללא הגבלה.
  • עד 5 חוקני קפה ביום.
  • תוספי התזונה יכללו תכשירים כגון אשלגן, ויטמינים שונים, שמן זרעי פשתן או אנזימי עיכול.

 

האם נערכו מחקרים על דיאטת גרסון וסרטן ?

במחקר שפורסם ב 1986 נבחנה ההישרדות הכוללת (Overall Survival) של 153 חולים במגוון סוגי סרטן שטופלו במרכז גרסון במקסיקו. במחקר שעוצב במודל מקרה-בקרה רטרוספקטיבי של 5 שנים נערכה השווה בין רשומות רפואיות של מטופלי המרכז לקבוצת ביקורת. לאחר הניתוח הסטטיסטי נצפו אחוזי הישרדות גבוהים יותר בחולי סרטן מעי גס ושחלות שטופלו בדיאטה לעומת קבוצת ביקורת (4).

פרסום זה זכה לביקורות שליליות בטענה שמשתתפי קבוצת הבקרה לא תאמו מבחינה רפואית למשתתפי קבוצת המחקר.

תיאור מקרה נוסף שפורסם ב 2007 כלל 6 חולים שטופלו במרכז גרסון. בסיכום המעקב דווח על תועלת במצב הגופני והרגשי בחולים שטופלו בדיאטת גרסון. יחד עם זאת, החוקרים ציינו כי חלק מהחולים עברו טיפול קונבנציונאלי וחלקם השתמשו גם בטיפולי רפואה משלימה נוספים, וייתכן שגורמים שונים השפיעו על הממצאים (5).

 

האם יש לדיאטה תופעות לוואי ?

חוקני קפה – קוליטיס, חוסר איזון באלקטרוליטים ואף מוות דווחו לאחר שימוש בחוקני קפה. יחד עם זאת, מקרים אלו לא דווחו בחולים שעברו את הטיפול במרכז גרסון. בשני תיאורי מקרה בודדים דווח על שתי נשים שמתו לאחר שימוש בחוקנים שגרמו לחוסר איזון באלקטרוליטים בגוף. בשני המקרים נעשה שימוש בטיפולי חוקנים בתדירות גבוהה יותר מהמומלץ בשיטת גרסון (6).

תוסף אשלגן – קיים חשש מנטילה עודפת של תוסף אשלגן. רמה גבוהה של אשלגן בדם (היפרקלמיה)עלולה לגרום להפרעות בקצב הלב ואף אי-ספיקת לב.

 

תפריט יומי לדוגמא

ארוחת בוקר: קערת שיבולת שועל עם חצי תפוח פרוס וכפית דבש או כוס מיץ תפוזים סחוט טרי

ביניים: 2 פירות העונה או כוס מיץ גזר סחוט טרי

ארוחת צהריים: סלט ירקות טריים או מרק ירקות חם עם פרוסת לחם שיפון או כוס מיץ תפוחים וגזר סחוטים טרי

ביניים: 2 פירות העונה או כוס מיץ גזר סחוט טרי

ארוחת ערב: תבשיל ירקות ירוקים (כרוב, קייל ומנגולד) עם בצל ושום או מרק היפוקרטס (שורש סלרי, תפוחי אדמה, בצל, כרישה, עגבניות, שום ופטרוזיליה) או כוס מיץ עשיר (חסה, מנגולד, גרגיר נחלים, כרוב אדום, פלפלים ירוקים, מנגולד שוויצרי ותפוח ירוק)

 

דיאטה קטגונית

את שם הדיאטה תבע רופא אמריקאי בשם ראסל ויילדר בשנת 1921. ויילדר ביסס את עבודתו על מחקר שנעשה באותה תקופה שמצא כי מצב גופני המדמה צום יעיל לטיפול באפילפסיה ומחלות נוספות.

בדיאטה קטוגנית מרבית הקלוריות מקורן בשומן (70-80% מסך הקלוריות), מעט מחלבון (10-20% מסך הקלוריות) ואף פחות מפחמימות (5-10% מסך הקלוריות).

יום תחת הדיאטה כולל בעיקר מוצרי מזון עתירי שומן מהצומח והחי ומעט ירקות דלי פחמימות.

אחד השינויים הבולטים בתאי הסרטן הוא המעבר לשימוש מוגבר בגלוקוז (עד פי 200 מתאים תקינים) ללא תלות בריכוז החמצן בתא.

לעומת זאת בתאים תקינים קצב השימוש בגלוקוז יורד כאשר ריכוז החמצן בתא עולה.

מצב זה, המכונה גם "תופעת ורבורג" הוא למעשה תגובה ביוכימית ייחודית ומוקדמת בתהליך הסרטני, המאפשרת לו יתרונות על פני תאים תקינים (7).

בשל כמות הפחמימות הנמוכה וכמות השומן הגבוהה בדיאטה הקטוגנית, הגוף מגיב בשינוי מטבולי המדמה צום. כתגובה, הכבד ממיר את חומצות השומן לחומרים בשם גופי קטון.

אותם גופי קטון עוברים אל הדם ההיקפי ומשם לתאי הרקמות השונות, שם הם יעברו המרה לחומר נוסף בשם אצטיל קו-אנזים A הקשור בתהליך הפקת האנרגיה בתאים.

רמה גבוהה של גופי קטון בדם נקראת גם "קטוזיס".

תאי גוף תקינים מסוגלים להשתמש בגופי קטון כמקור אנרגיה חלופי אך תאי סרטן אינם מסוגלים.

השפעה שלילית וסלקטיבית על יצור האנרגיה בתאי גידול היא למעשה  "הרעבה של תאי סרטן" –  תיאוריה מוכרת בתחום המחקר שמקבלת תשומת לב רבה בעשור האחרון (8).

 

האם נערכו מחקרים על דיאטה קטגונית וסרטן ?

לדיאטה הקטגונית השפעה על מטבוליזם תאי הסרטן וסביבת הגידול, וכן השפעה סינרגטית עם טיפולי כימורדיותרפיה. מרבית המחקר הקליני נעשה על סרטן המוח (9).

קטגוני

מקור: Weber DD, Aminzadeh-Gohari S, Tulipan J, Catalano L, Feichtinger RG, Kofler B. Ketogenic diet in the treatment of cancer – Where do we stand?. Mol Metab. 2020;33:102-121.

גליובלסטומה, סוג של סרטן המוח, הינו אחד מהגידולים הממאירים הקטלניים ביותר כיום. למרות ההתקדמות בהבנת הביולוגיה של הגידול, אחד האתגרים הוא השונות הקלה בין גידול מוח אחד לאחר, עובדה שעלולה להפחית את יעילות התרופות החדישות (ביולוגיות) הפועלות על מולקולות ספציפיות.

בדיאטה הקטוגנית, מצב המדמה תגובה גופנית לצום, ומתאפיין ברמת קטונים גבוהה לעומת רמת גלוקוז נמוכה בדם, גופי הקטון ישמשו את המוח שהוא צרכן גלוקוז עיקרי בגוף, כמקור אנרגיה.

מאחר ותאי גוף תקינים מסוגלים להשתמש בגופי קטון כמקור אנרגיה חלופי, מצב זמני זה של מחסור בגלוקוז זמין ישפיע על תאי הגידול במוח באופן בררני ולא יגרום לפגיעה בתאי מוח בריאים.

מאפיין נוסף של הדיאטה קטוגנית הוא רמה נמוכה של ההורמון אינסולין בדם. הורמון זה ידוע בשל תפקידו החשוב בהחדרת הגלוקוז לתאים, אך יש לו גם השפעה על תהליכי חלוקת תאים ברקמות תקינות, ולכן גם ברקמות שעברו ממאירות (10).

(למעבר למאמר בו התייחסתי לשימוש בדיאטה כטיפול משלים בסרטן המוח אפשר ללחוץ כאן).

 

האם יש לדיאטה תופעות לוואי ?

תופעות הלוואי השכיחות הן תחושת עייפות, חוסר חיוניות ואי-נוחות בטנית או בחילות בשל הקושי של מערכת העיכול להתמודד עם כמות השומן הגבוהה במזון.

תגובות נוספות שנראו במחקרים שונים היו חסר במינרלים כגון סלניום, אבץ ונחושת, עלייה ברמת נסע השומנים מסוג LDL בדם, אבני כלייה ופגיעה בצפיפות העצמות.

תגובות אלו נצפו לאחר שימוש של מעל לחצי שנה בדיאטה.

 

תפריט יומי לדוגמא

ארוחת בוקר: רצועות בייקון מטוגנות + ביצה עין + אבוקדו/פסטו

ביניים: זרעי חמנייה / זרעי דלעת / אגוזי מלך / שקדים

ארוחת צהריים: נתח בקר/כבש או שרימפס בשמן זית + שעועית ירוקה

ביניים: מקלוני סלרי / פרוסות קולורבי + טחינה מלאה

ארוחת ערב: חזה עוף אפוי + ברוקולי או קציצות עוף/דג + אנטיפסטי מירקות דלי פחמימות או מרק עגבניות ויוגורט עתיר שומן

 

דיאטת דין אורניש

פותחה על ידי דר' דין אורניש, רופא ופרופסור לרפואה באוניברסיטת קליפורניה.

תוכנית הדיאטה ושינוי אורח החיים של אורניש משלבת תזונה צמחית מלאה (בדגש על הגבלת כמות השומן) יחד עם פעילות גופנית, ניהול מתחים, גמילה מעישון ומפגשי תמיכה קבוצתיים.

במחקר שכלל 30 חולי סרטן ערמונית מקומי נבדקה השפעת התוכנית של דר' אורניש על תהליכים ביולוגים תאיים.

דגימות RNA נלקחו מבדיקות ביופסיה של הערמונית בחולים לפני התוכנית ולאחר 3 חודשי התערבות.

החוקרים מציינים כי לעומת הדגימה שנלקחה לפני השינוי בתזונה ובאורח החיים, בדגימה החוזרת נצפו שינויים ביולוגים בתאי הגידול – כיבוי גנים מעודדי סרטן והפעלת גנים המגנים מפני תהליך סרטני (11).

שינויים אלה עשויים להסביר את תוצאות מחקרי התצפית שהוכיחו יכולת עיכוב של התהליך הסרטני בערמונית.

תוכנית דר' דין אורניש כוללת (12):

  • ארוחות מדגנים מלאים, קטניות, פירות וירקות, בדגש על הגבלת השומן ל 10% מכלל הקלוריות.
    מזון טבעי בצורתו המלאה ללא תוספת סוכר, מלח, חומרי טעם וריח או חומרים משמרים.
    דגש על צריכת מנת סויה (טופו) יומית.
    מזונות מהחי, ביצים, מוצרי חלב עתירי שומן, מזון צמחי מלא עתיר שומן (אגוזים, זרעים ואבוקדו) ופחמימות פשוטות אסורים בדיאטה.
    ניתן לצרוך מוצרי חלב דלי שומן כגון יוגורט דל שומן בהגבלה.
  • תוספי תזונה:
    • משקה המופק מ 58 גרם אבקת חלבון סויה.
    • שמן דגים במינון של 3 גרם ביום.
    • ויטמין E במינון של 400 יחב"ל ביום.
    • סלניום במינון של 200 מק"ג ביום.
    • ויטמין C במינון של 2 גרם ביום.
  • הגבלת צריכת אלכוהול.
  • פעילות גופנית הכוללת 30 דקות הליכה, 6 ימים בשבוע.
  • ניהול מתחים כולל תרגול יוגה, דמיון מודרך וטכניקות הרפיה שונות.
  • מפגשי תמיכה קבוצתיים נערכים שעה ומתקיימים אחת לשבוע.

 

האם נערכו מחקרים על דיאטת אורניש וסרטן ?

במחקר אקראי השתתפו 93 חולי סרטן ערמונית מקומי (PSA 4-10 ng/ml, ציון גליסון < 7) שחולקו ל 2 קבוצות. קבוצה שטופלה בתוכנית התזונה ואורח החיים של דר' דין אורניש וקבוצה שקיבלה טיפים כללים בנושאי אורח חיים בריא.

לאחר שנה, אלו שטופלו בתוכנית אורניש הציגו הפחתה של 4% ברמת ה PSA לעומת עלייה של 6% בקבוצת הבקרה.

בנוסף, נצפה הבדל משמעותי בעיכוב התמיינות תאי הסרטן בדגימות דם שנלקחו מהחולים (LNCaP). בקבוצת המחקר נצפה עיכוב של 70% בממוצע לעומת 6% בממוצע בלבד בקבוצת הביקורת.

כמו-כן, לאחר שנה, אף אחד ממשתתפי תוכנית אורניש לא היה זקוק לטיפול קונבנציונלי. זאת לעומת 6 מתוך 49 משתתפי קבוצת הביקורת שעברו כריתת ערמונית, טיפולי קרינה או טיפול תרופתי, בשל עליית PSA או עדות להתקדמות מחלה בבדיקת דימות (12).

אורניש

מקור: Ornish D. et al. Intensive lifestyle changes may affect the progression of prostate cancer. J Urol. 2005 Sep;174(3):1065-9.

 

תפריט יומי לדוגמא

ארוחת בוקר: שקשוקה "טופו" הכוללת עגבניות, בצל ושליש קובית טופו (מגוררת) או בטטות אפויות בתנור

ביניים: 2 פירות העונה / שייק ירוק (אננס ועלי מנטה)

ארוחת צהריים: תבשיל עדשים כתומות ועגבניות או תבשיל ירקות מגוון או סלט ירקות עשיר או קציצות מקטניות

ביניים: יוגורט דל שומן + פירות יער או פרי עונתי

ארוחת ערב: ירקות אנטיפסטי בתנור + יוגורט דל שומן או לזניה תרד ופטריות או סלט ירקות עשיר + קינואה או פלפל ממולא באורז מלא

 

האם יש לדיאטה תופעות לוואי ?

מינון תוספי התזונה (אבקת חלבון סויה, שמן דגים, ויטמין E, סלניום וויטמין C) בתוכנית התזונה ואורח החיים של דר' דין אורניש נחשבים בטוחים לשימוש.

בהיבט התזונתי, הדיאטה כוללת מגוון מזונות צמחים מלאים ומעט מזון מהחי ועונה על המלצות ארגונים רפואיים, בניהם "החברה האמריקנית לסרטן" (American Cancer Society), "המכון האמריקאי לחקר הסרטן" (American Institute for Cancer Research) ועוד, הממליצים להעדיף דיאטה המבוססת ברובה על מזונות מעולם הצומח (13).

 

דיאטה מקרוביוטית

פותחה על ידי ג'ורג' אוסווה ותלמידו מיצ'יו קושי, מורים יפנים, שרצו ליצור פילוסופיית חיים שמטרתה לקדם בריאות לכל תושבי העולם.

מלבד ההיבט התזונתי ניתן דגש חשוב להרגלי חיים נוספים המבוססים על תורות מזרח עתיקות.

הדיאטה כוללת בעיקרה מזון צמחי מלא בלבד, אורגני, טרי, שנאכל בעונתו.

דגש ניתן גם על הכנת המזון, בעדיפות לשימוש במזון חי או מבושל בכלי עץ או זכוכית. שימוש בכלי בישול המכילים נחושת, טפלון וכלי שימור מפלסטיק אסורים (14).

המקרוביוטיקה מבוססת על פילוסופיית הטאו העוסקת באיזון בין כוחות היין והיאנג. הנחת היסוד היא שחוסר איזון בין כוחות אנרגטיים אלו היא הסיבה למחלות, וחזרה לאיזון תביא להתליך הבראה של הגוף.

מאחר ומדובר במתווה תזונתי עשיר בסיבים תזונתיים ודל בשומן רווי, הוא עשוי להיות יעיל להפחתת גורמי סיכון מסוימים לסרטן כגון עודף משקל.

לא נערכו מחקרי תצפית או ניסויים קליניים שבחנו את יעילות הדיאטה למניעה או טיפול בסרטן.

תוכנית הדיאטה כוללת:

  • דגנים מלאים (40% –60%) – אורז מלא, שעורה, דוחן, שיבולת שועל, קינואה, שיפון מלא, כוסמין מלא, טף, תירס וכוסמת; ותוצרי דגנים, כגון, לחם או פסטה מדגן מלא.
  • מגוון ירקות (20% –30%)אורגנים ובגידול מקומי.
  • קטניות (5% –10%) – שעועית, חומוס, עדשים; מוצרי סויה מסורתיים – טופו, טמפה או נאטו.
  • צריכה יומית של אצות ים כגון נורי, וואקמה, קומבו והיזיקי – מבושלים עם קטניות או כמנות נפרדות.
  • פירות טריים, דגים, זרעים ואגוזים ניתן לצרוך מספר פעמים בשבוע בלבד.
  • מזונות מהחי, ביצים, מוצרי חלב ופחמימות פשוטות אסורים בדיאטה.

 

תפריט יומי לדוגמא

ארוחת בוקר: כוס מרק מיסו עם קוביות טופו או דייסת כוסמת עם פירות יער או תבשיל אורז מלא עם אבוקדו, אצות ים ונבטים

ביניים: פירות העונה

ארוחת צהריים: תבשיל שעורה וירקות מאודים (כרוב, גזר ועוד) או פולי סויה מבושלים (אדממה) או עלי באק צ'וי מוקפצים עם מגוון פטריות

ביניים: פירות העונה

ארוחת ערב: תבשיל אורז מלא עם סלט אצות או קערת "בודהה" הכוללת טופו, שעועית אזוקי, אורז מלא, ירקות ואצות או ברוקולי מוקפץ לצד טמפה במחבת

 

לסיכום, שינוי תזונתי לצורך מניעת סרטן והישנות מחלה או להשפעה על מהלך של מחלה פעילה הוא הכרח. בכל הדיאטות קיים סיכון לחסרים תזונתיים ותופעות לוואי, ולכן בחירת דיאטה מתאימה צריכה להיעשות יחד עם איש מקצוע מתחום התזונה.

 

מקורות
  1. Horneber M. et al. How many cancer patients use complementary and alternative medicine: a systematic review and metaanalysis. Integr Cancer Ther. 2012 Sep;11(3):187-203.
  2. Molassiotis A, Peat P. Surviving against all odds: analysis of 6 case studies of patients with cancer who followed the Gerson therapy. Integr Cancer Ther. 2007 Mar;6(1):80-8.
  3. Cassileth B. Gerson regimen. Oncology (Williston Park). 2010 Feb;24(2):201.
  4. Lowell, J. The Gerson Clinic. Nutrition Forum. 1986; 3(2):9-12.
  5. Molassiotis A, Peat P. Surviving against all odds: analysis of 6 case studies of patients with cancer who followed the Gerson therapy. Integr Cancer Ther. 2007 Mar;6(1):80-8.
  6. Eisele, JW, & Reay, DT. Deaths related to coffee enemas, JAMA. 1980; 244: 1608-9.
  7. Chung HY, Park YK. Rationale, Feasibility and Acceptability of Ketogenic Diet for Cancer Treatment. J Cancer Prev. 2017;22(3):127-134.
  8. Simone BA, Champ CE, Rosenberg AL, Berger AC, Monti DA, Dicker AP, Simone NL. Selectively starving cancer cells through dietary manipulation: methods and clinical implications. Future Oncol. 2013 Jul;9(7):959-76.
  9. Weber DD, Aminzadeh-Gohari S, Tulipan J, Catalano L, Feichtinger RG, Kofler B. Ketogenic diet in the treatment of cancer – Where do we stand? Mol Metab. 2020 Mar;33:102-121
  10. van der Louw EJTM, Olieman JF, van den Bemt PMLA, et al. Ketogenic diet treatment as adjuvant to standard treatment of glioblastoma multiforme: a feasibility and safety study. Ther Adv Med Oncol. 2019;11:1758835919853958.
  11. Ornish D. et al. Changes in prostate gene expression in men undergoing an intensive nutrition and lifestyle intervention. Proc Natl Acad Sci U S A. 2008 Jun 17;105(24):8369-74.
  12. Ornish D. et al. Intensive lifestyle changes may affect the progression of prostate cancer. J Urol. 2005 Sep;174(3):1065-9.
  13. Kohler LN, Garcia DO, Harris RB, Oren E, Roe DJ, Jacobs ET. Adherence to Diet and Physical Activity Cancer Prevention Guidelines and Cancer Outcomes: A Systematic Review. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2016;25(7):1018-28.
  14. Horowitz J, Tomita M. The Macrobiotic Diet as Treatment for Cancer: Review of the Evidence. Perm J. 2002;6(4):34–37.

צביקה ראובן - נטורופת מוסמך, ויוצר "המטבח האנטי סרטני"

אני כאן בשבילך!

אשמח לתת לך ייעוץ טלפוני

בחינם

זה הזמן למלא פרטים ונדבר עוד היום!

צביקה ראובן - נטורופת מוסמך, ויוצר "המטבח האנטי סרטני"
דילוג לתוכן