חיפוש באתר

סרטן אוהב סוכר

סרטן אוהב סוכר ?

כותב: צביקה ראובן

נטורופת מוסמך ומנהל הקליניקה

ראשי פרקים

אנחנו יודעים קרוב ל 80 שנים שתאי הסרטן מעדיפים גלוקוז (סוכר) לצורך התפקוד שלהם. לתופעה הביוכימית הזו קוראים "תופעת ורבורג" והיא אחת המאפיינים של תאי סרטן.

מחקרים שנערכו בעשורים האחרונים הראו קשר בין רמת הגלוקוז בדם לבין חילוף חומרים מוגבר בתאי הרקמה הסרטנית. הבנה זו של תפקוד תאי הסרטן מנוצלת בבדיקת ההדמיה המוכרת לציבור בשם "סריקת PET" (בעברית "סריקת טומוגרפיית פליטת פוזיטרונים"). בטכניקת הדמיה זו, המשמשת כחלק מתהליך אבחנת המחלה, מזריקים סוכר רדיואקטיבי שנקשר במיוחד לתאים בהן קצב חילוף החומרים מהיר כמו תאי סרטן. הפלט של הבדיקה מלמד באלו אזורים נראתה "פעילות" מוגברת של אותו סוכר וכך ניתן ללמוד על מידת ההתפשטות של הרקמה הסרטנית (1).

למעשה, ההבדל בין חילוף החומרים של גלוקוז בתאי סרטן לבין זה שמתקיים בתאים תקינים כל כך משמעותי, עד שניתן לראות בתוצאת סריקת ה PET את גבולות הגידול בהן כבר אין קליטה של הגלוקוז הרדיואקטיבי.

צריכת רוב סוגי הפחמימות בתזונה שלנו מגבירה את רמת הגלוקוז והאינסולין (הורמון חשוב הקשור בספיגת סוכר לתאים) בדם, אך בקצב משתנה, בהתאם לסוג הפחמימות, העיבוד שלהן, הכמות ונוכחות של חומרים נוספים במזון.

הקצב בו מזון או משקה מסוים המכיל פחמימות ישפיע על רמת הגלוקוז בדם נקרא "אינדקס גליקמי" (Glycemic index או GI). בחישוב מדד זה מבדילים בין שני סוגי פחמימות – אלו שמתפרקות במהירות ומביאות לעלייה מהירה וחדה ברמת הסוכר בדם (נקראות גם פחמימות בעלות אינדקס גליקמי גבוה) ואלו שמתפרקות לאט ומשחררות גלוקוז באופן הדרגתי לזרם הדם (נקראת גם פחמימות עם אינדקס גליקמי נמוך).

הצורך של הגוף בהורמון אינסולין שתפקידו הוא בין היתר לאפשר לגלוקוז להיכנס לתאים נקרא "עומס גליקמי" (Glycemic load או GL). חישוב זה משכלל בתוכו את האינדקס הגליקמי יחד עם כמות הפחמימות במזון והוא נחשב כיום למדויק יותר!

במקרה של הסרטן השד, ידוע כי צריכה תכופה של סוכר לבן (סוכרוז), ממתקים וקינוחים עתירי סוכר, מעלה את הסיכון לסרטן השד ולהפחתת סיכוי להחלים מהמחלה (2). אך הרעיון שסרטן השד "ניזון מסוכר" מסביר רק באופן חלקי את הקשר בין צריכת סוכר למחלה. הרי כל התאים שלנו זקוקים לאנרגיה בצורה של גלוקוז כדי לתפקד.

מדענים משערים כי לסוכר יש השפעות ספציפיות על התפתחות סרטן השד, כמו השפעה על ייצור יתר של אסטרוגן ואינסולין, בנוסף להיותו מקור האנרגיה העיקרי של תאים סרטניים.

 

אינסולין

אינסולין מתפקד בגוף כהורמון מטבולי וכמעודד גדילה. כשגלוקוז נכנס לגוף, הלבלב מפריש אינסולין כדי להכניס את הסוכר לכלל התאים בגוף.

במקביל מופרש insulin-like growth factor 1 או בקיצור IGF1 המעודד גם גדילת התאים.

אינסולין ו 1-IGF עלולים להשפיע על סביבת הגידול.

כאשר רמות האינסולין בדם גבוהות הודות לתנגודת לאינסולין, ההשפעה שלו על שגשוג תאים באה לידי ביטוי פעיל יותר בתאים ממאירים שמציגים על פני התא באופן תדיר רצפטורים לאינסולין (3).

 

אינדקס ועומס גליקמי

אם כך, השאלה היא – האם אכילת מזונות בעלי אינדקס ועומס גליקמי גבוה תגרום לעליה מהירה ברמת הגלוקוז בדם, בדומה למצב הנגרם במהלך סריקת PET?

התשובה היא – נראה שכן! עדויות רבות מהעשורים האחרונים מצביעות על קשר בין דיאטה הכוללת ברובה מזונות בעלי אינדקס ועומס גליקמי גבוה לבין סיכון מוגבר להתפתחות סוגי סרטן שונים (4).

בתי החולים הגדולים בארהב נרתמו להעברת מסר זה לציבור – ביה"ס לרפואה בהרווארד פרסם באתר שלו מדריך לבחירת פחמימות בריאות בעלות אינדקס גליקמי נמוך, והמרכז הרפואי למחקר וטיפול בסרטן "MD Anderson" פרסם עמדה לפיה "סוגי הפחמימות בדיאטה עלולים להשפיע על רמות הסוכר ולכן גם על ההתפתחות של תאי סרטן".

 

לסיכום, מוקדם להסיק שסוכר גורם לסרטן, או אפילו שמניעה לחלוטין מסוכר תבטיח מניעה מהתפתחות מחלה. יחד עם זאת, ברור שמזונות מעובדים שגורמים לעלייה מהירה ברמת הגלוקוז בדם אינם תורמים לבריאות ועדיף לצרוך מהם לעיתים רחוקות. לכן, מומלץ שכל אדם הסובל ממחלה פעילה יכיר לכל הפחות את המושגים "אינדקס גליקמי" ו "עומס גליקמי" כדי לבחור את המזונות הנכונים ביותר לגופו במהלך הטיפול שלו.

 

מקורות
  1. Huber C (2016) Cancer Patients’ use of Sweeteners: A 7-Year, Controlled Study. Int. J Cancer Res Mol Mech 2(2).
  2. Debras C, Chazelas E, Srour B, Kesse-Guyot E, Julia C, Zelek L, Agaësse C, Druesne-Pecollo N, Galan P, Hercberg S, Latino-Martel P, Deschasaux M, Touvier M. Total and added sugar intakes, sugar types, and cancer risk: results from the prospective NutriNet-Santé cohort. Am J Clin Nutr. 2020 Nov 11;112(5):1267-1279.
  3. Major JM, Laughlin GA, Kritz-Silverstein D, Wingard DL, Barrett-Connor E. Insulin-like growth factor-I and cancer mortality in older men. J Clin Endocrinol Metab. 2010 Mar;95(3):1054-9.
  4. Hu J, La Vecchia C, Augustin LS, Negri E, de Groh M, Morrison H, Mery L; Canadian Cancer Registries Epidemiology Research Group. Glycemic index, glycemic load and cancer risk. Ann Oncol. 2013 Jan;24(1):245-51.

צביקה ראובן - נטורופת מוסמך, ויוצר "המטבח האנטי סרטני"

אני כאן בשבילך!

אשמח לתת לך ייעוץ טלפוני

בחינם

זה הזמן למלא פרטים ונדבר עוד היום!

צביקה ראובן - נטורופת מוסמך, ויוצר "המטבח האנטי סרטני"
דילוג לתוכן