חיפוש באתר

תזונה ים תיכונית להגנה מפני סרטן המעי הגס

תזונה ים תיכונית להגנה מפני סרטן המעי הגס

כותב: צביקה ראובן

נטורופת מוסמך ומנהל הקליניקה

ראשי פרקים

המושג "דיאטה ים תיכונית" משקף את הרגלי התזונה המסורתיים של תושבי אגן הים התיכון, בעיקר בכרתים, יוון ובדרום איטליה. מדובר בדיאטה הכוללת בעיקרה דגנים מלאים, קטניות, שפע פירות וירקות, אגוזים וזרעים בדגש על שמן זית כתית, דגי מי ים וכמות מתונה של ביצים ויוגורט.

מחקרים תצפיתיים הראו כי התמותה מקבוצת מחלות הסרטן נמוכה יותר במדינות אגן הים התיכון המשמרות את הרגלי התזונה המסורתיים, בהשוואה למדינות צפון אירופה וצפון אמריקה.

ומה לגבי הסיכון להתפתחות סרטן המעי הגס ?

בסקירת מחקרים עדכנית ניתנה התייחסות לעדויות אודות ההשפעה של הדיאטה הים תיכונית על שכיחות סוגי סרטן שונים, תמותה מהמחלה והישרדות החולים (1). במקרה של סרטן המעי הגס, אחד מסוגי הממאירויות השכיחים בעולם המערבי, נמצא כי היענות לדיאטה עשויה לתרום להגנה מפני התפתחותו.

אותה קבוצת מחקר פרסמה גם סיכום של 56 מחקרי תצפית שכללו יחד מיליון ושבע מאות אלף משתתפים (2). המסקנות היו שהיענות גבוהה יותר לעקרונות הדיאטה תרמה להפחתה של 13% בממוצע לתמותה מכל סוגי הסרטן, כמו גם לירידה של 15% בשכיחות סרטן המעי הגס.

הסוד של הדיאטה הים תיכונית טמון בשפע הפירות והירקות המכילים ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים ועוד תרכובות רבות בעלות השפעה ביולוגית המיטיבה עם הגוף. כיום ידוע כי המרכיב התזונתי החשוב ביותר במניעת התפתחות סרטן המעי הגס הוא הסיבים התזונתיים הנמצאים בכמות גבוהה בפירות וירקות המרכיבים את עיקר הדיאטה הים תיכונית.

(למעבר למאמר שכתבתי על השפעת פירות וירקות על הסיכון לסרטן השד אפשר ללחוץ כאן).

התיאוריה הקושרת את הסיבים לבריאות המעי הועלתה לראשונה ע"י דר' דניס בורקיט בשנות ה 70, שטען כי שכיחות סרטן המעי נמוכה יותר בקרב אפריקאים בשל תזונתם המסורתית המכילה כמות גבוהה של סיבים. מאז ועד היום פורסמו מאות מאמרים רפואיים שהראו כיצד הסיבים התזונתיים פועלים במספר מנגנונים כגון: הפחתת ריכוז גורמים קרצינוגנים במעי הגס בשל עלייה בנפח הצואה, שיפור מעבר מזון ופינוי פסולת, תמיכה בפעילות החיסונית של חיידקי המעי החיובים ועוד (3).

בדוח שפרסמה הקרן העולמית למחקר הסרטן בשנת 2011 הוצגו עדויות משכנעות לכך שצריכת בשר בקר ובשר מעובד מגבירה את הסיכון להתפתחות סרטן המעי הגס (4). ואכן מטה אנליזה שסקרה את הספרות המדעית הראתה עלייה של כ 20% בממוצע בסיכון לממאירות עבור כל 100 גרם של בשר בקר או 50 גרם של בשר מעובד הנצרכים מידי יום (3).

הוצע כי המנגנונים העשויים להוות בסיס לקשר הינם: פגיעה במארג הטבעי של אוכלוסיית חיידקי המעי המשמשים כקו ההגנה העיקרי במעי, תכולת ברזל מסוג הֶם הקשור ביצירת תרכובות קרצינוגניות או במקרה של בשר מעובד אלו החומרים המשמרים. נמצא גם כי בישול בשר בטמפרטורה גבוהה גורם ליצירת תוצרי לוואי הקשורים בתהליך הסרטני.

בכנס החברה האמריקנית לאונקולוגיה קלינית (ASCO) ניתנה התייחסות להשפעת אורחות חיים בריאים על מדדי הישרדות שונים (OS, DFS ו- PFS). מחקר תצפיתי עקב אחרי קרוב לאלף חולי סרטן מעי גס בשלב 3 שקיבלו טיפול כימותרפי לאחר ניתוח. בתחילת המחקר המשתתפים קיבלו שאלון להערכת סגנון חייהם מבחינת תזונה נבונה (יותר פירות, ירקות ודגנים מלאים ופחות בשר בקר ובשר מעובד), שמירה על משקל גוף תקין ועיסוק בפעילות גופנית. לאחר 7 שנות מעקב נמצא בבירור שחולים ששמרו על משקל גוף תקין, עסקו בפעילות גופנית והרבו באכילת פירות, ירקות ודגנים מלאים זכו בתקופת הישרדות ארוכה יותר או הישרדות ללא החמרת המחלה (5).

פירות, ירקות ודגנים משמשים כתרופה בעזרת הפיטוכימיקלים הנמצאים בהם (בלטינית, פיטו הינו "צמח" וכימיקלים…זה מוכר).

המושג פיטוכימיקלים מתאר את מאות החומרים שנמצאים במזונות שונים מהצומח, שיש להם השפעה מגינה על הגוף.

בצמח, חומרים אלו נועדו לצורך הגנה מפני נזקי הסביבה. הסוד במטבח המרפא הוא בהבנה, שכל המזונות מהצומח – פירות, ירקות, זרעים, קטניות ודגנים, מכילים בית מרקחת שלם שמטרתו היא להגן על הצמח, אך אם אנחנו נאכל מהם אז הם גם מסוגלים להגן עלינו.

הפיטוכימיקלים הם למשל גם הצבעים של הפירות והירקות, ולכן ההמלצה המוכרת על צריכת מגוון צבעים של פירות וירקות. אלו שלל הצבעים של עולם הצומח – הבטטה, הברוקולי, הכרובית, התפוחים, פירות היער הרבים ועוד.

במחקרי מעבדה, חומרים אלו הוכיחו יכולת (6):

• לעורר את פעילות מערכת החיסון הנמצאת במעקב תמידי אחרי תאי סרטן.

• למנוע מחומרים שנמצאים במזון, מים ואוויר מלהפוך לחומרים מסרטנים.

• להפחית את התגובה הדלקתית שעלולה לגרום להתקדמות התהליך הסרטני.

• למנוע את המוטציות הראשוניות שנגרמות לחומר התורשתי (DNA) בתאים.

• לעודד הרס של תאים פגומים שעברו מוטציה לפני שיעברו שעתוק.

 

לסיכום, מתווה תזונתי הכולל ברובו מזונות צמחים, מלאים, צבעוניים ומגוונים המכילים כמות גבוהה של סיבים תזונתיים הינו אסטרטגיה יעילה להפחתת סיכון להתפתחות סרטן המעי או הישנות של המחלה.

(למעבר למאמר בו התעמקתי בדיאטות שונות המשמשות כטיפול משלים בסרטן ניתן ללחוץ כאן).

 

מקורות
  1. Schwingshackl L, Hoffmann G. Does a Mediterranean-Type Diet Reduce Cancer Risk? Current Nutrition Reports. 2016;5:9-17.
  2. Schwingshackl L, Hoffmann G. Adherence to Mediterranean diet and risk of cancer: an updated systematic review and meta‐analysis of observational studies. Cancer Medicine. 2015;4(12):1933-1947.
  3. Song M, Garrett WS, Chan AT. Nutrients, Foods, and Colorectal Cancer Prevention. Gastroenterology. 2015;148(6):1244-1260.e16.
  4. World Cancer Research Fund / American Institute for Cancer Research. Continuous Update Project Report Food, Nutrition, Physical Activity, and the Prevention of Colorectal Cancer. 2011
  5. Erin Van Blarigan et al. American Cancer Society (ACS) Nutrition and Physical Activity Guidelines after colon cancer diagnosis and disease-free (DFS), recurrence-free (RFS), and overall survival (OS) in CALGB 89803 (Alliance). Journal of Clinical Oncology 2017 35:15_suppl, 10006-10006.
  6. Béliveau R, Gingras D. Role of nutrition in preventing cancer. Can Fam Physician. 2007;53(11):1905-1911.

צביקה ראובן - נטורופת מוסמך, ויוצר "המטבח האנטי סרטני"

אני כאן בשבילך!

אשמח לתת לך ייעוץ טלפוני

בחינם

זה הזמן למלא פרטים ונדבר עוד היום!

צביקה ראובן - נטורופת מוסמך, ויוצר "המטבח האנטי סרטני"
דילוג לתוכן