חיפוש באתר

כורכומין

עושים סדר בתוספי כורכומין

כותב: צביקה ראובן

נטורופת מוסמך ומנהל הקליניקה

ראשי פרקים

השימוש בשורש הכורכום (Curcuma Longa) לצורכי רפואה מקובל עוד מימי קדם, ומשמש מטפלים רבים ברחבי העולם. בעשורים האחרונים, עם התפתחות המדע, למדנו כי קבוצת תרכובות בשם כורכומינואידים אחראית על הגוון הצהוב-כתום של השורש וגם על פעילותו הרפואית. 

אחד הכורכומינואידים הוא המפורסם בהם, ושמו כורכומין. חומר המניע תעשייה המוערכת ביותר מ 50 מיליון דולר בשנה בארה"ב בלבד. צרכני התוכן והמוצרים הקשורים באורח חיים בריא מכירים היטב את שוק תוספי הכורכומין.

לכורכומין יכולת עיכוב חלבונים הקשורים בתהליכי דלקת, המהווה מרכיב משמעותי במחלות כרוניות רבות. מסיבה זו, חיפוש הערך "כורכומין" במאגרי מידע רפואיים עשוי להניב אלפי תוצאות המראות תועלת במגוון רחב של בעיות רפואיות ברוב מערכות הגוף.

יחד עם זאת חשוב לציין, שנכון לכתיבת שורות אלו, רוב המחקרים נערכו במודלים של תרביות תאים או בע"ח, ומספר המחקרים הקליניים האיכותיים מצומצם יחסית. 

 

איזה תוסף כורכומין מומלץ ?

התבלין המוכר הוא בעצם שורש כורכום טחון, אך רוב המחקר על הפעילות הרפואית של הכורכום נעשה על קבוצת הכורכומינואידים. ומלבד הכורכומין, השורש גם מכיל שני חומרים פעילים נוספים שאתייחס אליהם במאמר – Bisdemethoxycurcumin או בקיצור BDMC ו- Demethoxycurcumin או בקיצור DMC.

תכולת הכורכומינואידים בשורש הטחון מהווה בסך הכל 1% עד 6% כתלות בתנאי הגידול של השורש (1). ומתוך אחוז זניח זה, שני שליש הינו הכורכומין ובשארית מתחלקים BDMC ו- DMC.

בתעשיית תוספי התזונה משתמשים בטכנולוגיות חדישות כדי להביא להגברת הריכוז של אחד או יותר מהכורכומינואידים. החומר החדש שנוצר נקרא תמצית כורכום תקנית (Turmeric Extract), ובשנים האחרונות הצליחו ליצור אפילו תמצית בעלת ריכוז גבוה במיוחד של 95% כורכומינואידים (2).

 

תבלין כורכום או תוסף כורכומין ?

מאחר וריכוז הכורכומינואידים בתבלין המופק מהשורש נמוך מאוד, לשאלה זו יש תשובה פשוטה…

אם מחקר הראה תועלת בנטילת 2 גרם כורכומין, אז צריך לאכול בערך 10 כפיות גדושות של שורש כורכום טחון כדי לקבל את המינון הרפואי!

מלבד העובדה שכורכומין הוא חומר שהגוף מתקשה לספוג, המלצה זו אינה ריאלית על בסיס יומי. לכן, במצב רפואי בו תראה תועלת משילוב כורכומין ההמלצה להעדיף  נטילת תוסף תזונה ולא תוספת תבלין לארוחות.

 

אם הוא רק היה נספג…

למרות פעילותו הרפואית המבטיחה של הכורכומין במחקרי מעבדה כנוגד דלקת ונוגד חמצון, כאשר המשימה היא השפעה על מערכות ביולוגיות מורכבות בגוף האדם – זהו אתגר אמיתי.

כורכומין הינו חומר חסר יציבות כימית שגופנו מתקשה בספיגתו, ובמידה ונספג הגוף מעדיף לסלקו במהירות (3).

המושג "זמינות ביולוגית" (Bioavailability) יחזור על עצמו מספר פעמים במאמר. מדובר במושג מעולם הפרמקולוגיה המתאר את החלק ממנת תרופה המגיע בפועל לאתר המטרה בגוף ופועל את פעילותו.

אל אף רמת בטיחות גבוהה ויעילות מובהקת בתנאי מעבדה, בעיית הזמינות הביולוגית הנמוכה של תוספי כורכומין היא הגורם היחיד המפריד בין סטטוס של תוסף תזונה נמכר לתרופה מוצלחת במרשם רופא.

בעשור האחרון אנו עדים להתפתחויות טכנולוגיות חדשות המאפשרות להתמודד עם בעיות הספיגה של כורכומין וסילוקו המהיר מהגוף. יחד עם זאת, ואל אף ההצלחות שנראו במחקרים בבני אדם, עדיין קיים פער בין הפוטנציאל העצום של כורכומין המוצג במחקרי המעבדה לבין התוצאות הנראות במציאות בבני אדם.

למעבר לסרטון בו התייחסתי לעוד עובדות לגבי תוספי כורכומין אפשר ללחוץ כאן.

 

איך בוחרים תוסף כורכומין ?

בחרתי בחמישה סוגי פטנטים של כורכומין הנמכרים בישראל, וכתבתי על כל אחד לפחות חמש שורות.

>>> סדר הפרסום אינו משקף העדפה מקצועית או המלצה!

 

שם הפטנט: C3, סבינסה (אמריקאי) רישום פטנט – 1995.

סבינסה הינה אחת מהחברות החלוצות בשוק תוספי הכורכומין.

הפטנט פרי פיתוחה נקרא "ביופרין" וזאת תמצית מרוכזת של פלפל שחור המהווה 1% מהפורמולה

יחד עם תמצית תקנית של כורכום.

הרעיון הוא שהחומר הפעיל בפלפל השחור, מעקב באופן משמעותי תהליך מסוים המתרחש בכבד שפוגע בספיגת הכורכומין (למיטבי לכת: עיכוב קוניוגציה לחומצה גלוקורונית).

אפשר גם לתאר את זה, כאילו הפלפל השחור "מעסיק" את האנזימים בכבד בזמן שהכורכומין חומק למחזור הדם (ציורי משהו… 🙂).

במחקר המפורסם של החברה שנערך בשנת 1998 נבדקה מידת ההשפעה של ביופירין על ספיגת כורכומין.

בניסוי הזה השתתפו קבוצת נבדקים בריאים, ולמדנו ממנו שנטילת 2 גרם תמצית כורכומין תקנית יחד עם 20 מ"ג תמצית פלפל, עשויה להביא לעלייה של 2000% (פי 20) בזמינות הכורכומין בדם (4).

הפורמולה לא תתאים בשילוב עם תרופות מסוימות, ולא במצבי צרבות ודלקות אקוטיות במערכת העיכול.

כורכומין C3 נחקר בהקשר לתסמונת מטבולית (5), חרדה (6), דלקת מפרקים ניוונית (7),הפחתת סיכון להתפתחות סרטן המעי (8), כבד שומני (9) פסוריאזיס (10) ועוד.

למעבר לאתר היצרן ניתן ללחוץ כאן.

 

שם הפטנט: MERIVA, אינדנה (איטלקי) רישום פטנט – 2006.

הפטנט נקרא גם CPC או כורכומין Phytosome והוא זה שיצר את ההשראה ל "סערת הכורכומין" בישראל שהחלה בערך בשנת 2014.

מדובר ב "מתכון" המורכב מ 20% כורכומינואידים (כורכומין, BDMC ו- DMC) ו 80% הכוללים פוספטידיל כולין מלציטין סויה ותאית (11).

היחס בינהם מאפשר את החיבור בין הפוספטידיל לכורכומינואידים.

ככה נוצרת בועה בעלת מעטפת שומנית חיצונית שעוטפת את הכורכומינואידים ונספגת בקלות דרך דרכי לימפה ישירות לזרם הדם.

פורמולה זו משפרת את הזמינות הכורכומינואידים בדם ב 2900% (פי 29) בהשוואה ל C3 של חברת סבינסה (8). יחד עם זאת, ריכוז שני החומרים מלבד כורכומין (BDMC ו- DMC) גבוהה יותר.

נכון לכתיבת שורות אלו, מספר מחקרי מעבדה יחסו להם פעילות נוגדת דלקת (12) ונוגדת סרטן (13).

כורכומין MERIVA נחקר בהקשר לדלקות מפרקים ניווניות (14), תופעות לוואי של הטיפול בסרטן (15), סיבוכי סוכרת (16), פסוריאזיס (17) ועוד.

למעבר לאתר היצרן ניתן ללחוץ כאן.

 

שם הפטנט: BCM95, ארג'ונה (הודי) רישום פטנט – 2005.

הרעיון הוא שילוב של כורכומינואידים (בערך 75% כורכומין והיתרה מתחלקת בין BDMC ו- DMC)  עם השמן האתרי הנמצא בשורש באופן טבעי. מאחר והשמן האתרי הטבעי של שורש הכורכום הוא גם סוג של שומן, אז למעשה מדובר בתוסף המכיל כורכומינואידים עם תערובת של שומנים שכולו מופק מכורכום.

בניסוי שנערך בקבוצת נבדקים בריאים, נערכה השוואה בין נטילת BCM95 לשילוב של כורכומין עם לציטין ותמצית פלפל שחור. במינון זהה, נטילת BCM95 הביאה לשיפור של 630% (פי 6.3) בזמינות הכורכומין בדם (18).

מאחר ומדובר בחלקיקים בגודל מיקרון בעלי יכולת לעבור את מחסום הדם-מוח ישירות למוח, מחקר קליני יחיד הראה תועלת במחלת אלצהיימר (19) ודיכאון (20). בנוסף, כורכומין BCM95 נחקר גם בהקשר לדלקת מפרקים שיגרונית (21), ואף כטיפול בנגעים טרום סרטניים בחלל הפה (22).

למעבר לאתר היצרן ניתן ללחוץ כאן.

 

שם הפטנט: LONGVIDA, ורדור – (אמריקאי) רישום פטנט – 2006.

הפטנט נקרא גם SLCP .

מדובר בחברה היחידה שקיבלה מענקי מחקר מה NIH למחקר על כורכומין לטיפול באלצהיימר, בשאר המקרים מדובר במחקרים במימון החברה.

מדובר במתכון שמורכב מ 20% כורכומנואידים ו 80% תערובת פוספוליפידים, DHA, חומצה ציטרית (לימון) וויטמין C. כאשר כל פיתוח המוצר היה במטרה ליצור חלקיקים בגודל מיקרון בעלי יכולת לעבור את מחסום הדם-מוח.  מעטפת הפוספוליפידים מאפשרת ספיגה דרך דרכי לימפה ישירות לזרם הדם.

בנוסף, ההרכב הייחודי של הפורמולה מאפשר שחרור מושהה של הכורכומנואידים למחזור הדם.

לעומת תמצית כורכום תקנית נצפה שיפור של 60% ועד 285% (פי 6-28) בזמינות הביולוגית של כורכומין בדם.

נחקר בהקשר לבריאות הלב וכלי הדם (23), אלצהיימר (24), דלקות מפרקים (25) ועוד.

למעבר לאתר היצרן ניתן ללחוץ כאן.

 

שם הפטנט: CAVACURMIN, וואקר (גרמניה) רישום פטנט – 2010

מדובר במתכון המורכב מ 14% כורכומנואידים וגמא-מלטודקסטרין, ביחס המייצר בועיות בגודל מילימיקרון בעלות כושר ספיגה גבוה.

יכולת הספיגה קשורה למבנה המולקולרי של הבועית – שכבה חיצונית מסיסה במים, המסוגלת להכיל את מולקולת הכורכומין ולהסיעה אל מחזור הדם.

לפי אתר היצרן נערך עד כה מחקר יחיד בבני אדם שהראה זמינות ביולוגית גבוהה ב 390% ועד 460% (פי 39-46)  בהשוואה לתמצית כורכום תקנית. (26).

למעבר לאתר היצרן ניתן ללחוץ כאן.

 

ניתן לראות הבדלים מסוימים בין התכשירים השונים, הן בהיבט של הטכנולוגיות השונות והן בתחומי המחקר בהם הוכחה תועלת. כלומר, השאלה אינה איזה תכשיר טוב, אלה איזה תכשיר הוכיח תועלת בבעיה שלי.

 

ומה לגבי סרטן ?

שני מאמרים בהם נסקרו עשרות מחקרים פורסמו ב 2019 והתייחסו לעדויות שנאספו לגבי התועלת של שימוש בתוספי כורכומין למניעה במצבים טרום ממאירים או כתמיכה במקביל לטיפול הרפואי (26, 27).

לסיכום, לא ניתן להסיק מסקנות בשל ההטרוגניות הרבה של המחקרים – פטנטים שונים, מינונים שונים, אופן שימוש שונה (בליעה דרך הפה לעומת מריחה של משחת כורכומין), טיפולים רפואיים שונים הניתנים למשתתפי המחקרים במקביל (כימותרפיה, קרינה וכדומה) ואפילו שאלות מחקר שונות…

יחד עם זאת, ראוי לציין שנכון לכתיבת שורות אלו, התפרסמו 6 מחקרים בלבד בהם ניתן כורכומין במטרה להשפיע ישירות על הגידול הסרטני (בשונה ממניעת שלב טרום ממאיר או כתמיכה לטיפול הרפואי המקובל). בכולם למעשה נבחנה התגובה של הגידול למתן כורכומין ו/או תקופת ההישרדות (OS).

שני מחקרים נעשו בחולי סרטן הערמונית, האחד אקראי וכפול סמיות והשני כלל רק מעקב אחרי קבוצת מחקר ללא קבוצת פלסיבו (28, 29), שני מחקרים אקראיים וכפולי סמיות במתמודדים עם סרטן המעי (30, 31), מחקר תצפית בחולי לוקמיה מיאלואידית כרונית (32) ומחקר מעקב יחיד בחולי סרטן הלבלב (33).

מתוצאות כל ששת המחקרים, רק במקרה של סרטן המעי יש עדות יחידה המעלה תקווה מסוימת.

במחקר שפורסם בעיתון הרפואי Cancer Investigation השתתפו 126 חולי סרטן מעי גס שחולקו באופן אקראי לקבוצת התוסף וקבוצת בקרה (30). כל החולים עבור טיפולי כימותרפיה ו/או הקרנות, ובסיומם נלקחה לכל מטופל דגימת ביופסיה מהגידול לצורך הערכת יעילות הטיפולים. לאחר מכן כולם התבקשו להמתין עד לניתוח להסרת הגידול. במהלך תקופת ההמתנה לקראת הניתוח (10-30 ימים) כל המשתתפים נטלו תוסף כורכומין במינון של 360 מ"ג, 3 פעמים ביום או פלסיבו.

במעמד הניתוח נלקחה דגימה נוספת של הגידול, ובמקרה של אלו שנטלו תוסף כורכומין נצפתה עלייה במוות תאי מתוכנת (אפופטוזיס) של תאי הסרטן, עלייה בביטוי הגן P53 המגן על התא מפני התהליך הסרטני, ירידה בביטוי חומרים פרו-דלקתיים ואף שיפור במשקל הגוף של החולים. לעומת זאת, לא נצפתה שיפור באותם המדדים בקבוצת הפלסיבו.

 

כורכומין

מקור: 

He ZY, Shi CB, Wen H, Li FL, Wang BL, Wang J. Upregulation of p53 expression in patients with colorectal cancer by administration of curcumin. Cancer Invest. 2011 Mar;29(3):208-13.

ניתן לראות באיור מתוך הפרסום של He ועמיתיו את מגמת השיפור במשקל החולים שנטלו כורכומין החל מהיום העשירי ועד חודש מתחילת הטיפול בכורכומין. vehicle = פלסיבו.

 

בהשראת תוצאות מחקר זה, סרטן המעי הגס הינה הממאירות היחידה בה אני מקפיד להנחות את המטופלים והמטופלות שלי לשלב תוסף כורכומין יחד עם הטיפול המקובל ועד מספר ימים לפני מועד הניתוח להסרת הגידול.

 

מקורות
  1. Nelson KM, Dahlin JL, Bisson J, Graham J, Pauli GF, Walters MA. The Essential Medicinal Chemistry of Curcumin. J Med Chem. 2017;60(5):1620-1637.
  2. Pawar, H., Gavasane, A.J., & Choudhary, P.D. (2018). A Novel and Simple Approach for Extraction and Isolation of Curcuminoids from Turmeric Rhizomes. Natural products chemistry & research, 6, 1-4.
  3. Heger M, van Golen RF, Broekgaarden M, Michel MC. The molecular basis for the pharmacokinetics and pharmacodynamics of curcumin and its metabolites in relation to cancer. Pharmacol Rev. 2013 Dec 24;66(1):222-307.
  4. Shoba G, Joy D, Joseph T, Majeed M, Rajendran R, Srinivas PS. Influence of piperine on the pharmacokinetics of curcumin in animals and human volunteers. Planta Med. 1998 May;64(4):353-6. 
  5. Panahi Y, Khalili N, Hosseini MS, Abbasinazari M, Sahebkar A. Lipid-modifying effects of adjunctive therapy with curcuminoids-piperine combination in patients with metabolic syndrome: results of a randomized controlled trial. Complement Ther Med. 2014 Oct;22(5):851-7.
  6. Esmaily H, Sahebkar A, Iranshahi M, Ganjali S, Mohammadi A, Ferns G, Ghayour-Mobarhan M. An investigation of the effects of curcumin on anxiety and depression in obese individuals: A randomized controlled trial. Chin J Integr Med. 2015 May;21(5):332-8.
  7. Panahi Y, Rahimnia AR, Sharafi M, Alishiri G, Saburi A, Sahebkar A. Curcuminoid treatment for knee osteoarthritis: a randomized double-blind placebo-controlled trial. Phytother Res. 2014 Nov;28(11):1625-31
  8. Carroll RE, Benya RV, Turgeon DK, Vareed S, Neuman M, Rodriguez L, Kakarala M, Carpenter PM, McLaren C, Meyskens FL Jr, Brenner DE. Phase IIa clinical trial of curcumin for the prevention of colorectal neoplasia. Cancer Prev Res (Phila). 2011 Mar;4(3):354-64. 
  9. Panahi Y, Valizadegan G, Ahamdi N, Ganjali S, Majeed M, Sahebkar A. Curcuminoids plus piperine improve nonalcoholic fatty liver disease: A clinical trial. J Cell Biochem. 2019 Sep;120(9):15989-15996.
  10. Kurd SK, Smith N, VanVoorhees A, Troxel AB, Badmaev V, Seykora JT, Gelfand JM. Oral curcumin in the treatment of moderate to severe psoriasis vulgaris: A prospective clinical trial. J Am Acad Dermatol. 2008 Apr;58(4):625-31.2008 Jun;58(6):1050.
  11. Kidd PM. Bioavailability and activity of phytosome complexes from botanical polyphenols: the silymarin, curcumin, green tea, and grape seed extracts. Altern Med Rev. 2009 Sep;14(3):226-46.
  12. Ramezani M, Hatamipour M, Sahebkar A. Promising anti-tumor properties of bisdemethoxycurcumin: A naturally occurring curcumin analogue. J Cell Physiol. 2018 Feb;233(2):880-887.
  13. Belcaro G, Cesarone MR, Dugall M, Pellegrini L, Ledda A, Grossi MG, Togni S, Appendino G. Product-evaluation registry of Meriva®, a curcumin-phosphatidylcholine complex, for the complementary management of osteoarthritis. Panminerva Med. 2010 Jun;52(2 Suppl 1):55-62.
  14. Belcaro G, Hosoi M, Pellegrini L, Appendino G, Ippolito E, Ricci A, Ledda A, Dugall M, Cesarone MR, Maione C, Ciammaichella G, Genovesi D, Togni S. A controlled study of a lecithinized delivery system of curcumin (Meriva®) to alleviate the adverse effects of cancer treatment. Phytother Res. 2014 Mar;28(3):444-50.
  15. Appendino G, Belcaro G, Cornelli U, Luzzi R, Togni S, Dugall M, Cesarone MR, Feragalli B, Ippolito E, Errichi BM, Pellegrini L, Ledda A, Ricci A, Bavera P, Hosoi M, Stuard S, Corsi M, Errichi S, Gizzi G. Potential role of curcumin phytosome (Meriva) in controlling the evolution of diabetic microangiopathy. A pilot study. Panminerva Med. 2011 Sep;53(3 Suppl 1):43-9.
  16. Antiga E, Bonciolini V, Volpi W, Del Bianco E, Caproni M. Oral Curcumin (Meriva) Is Effective as an Adjuvant Treatment and Is Able to Reduce IL-22 Serum Levels in Patients with Psoriasis Vulgaris. Biomed Res Int. 2015;2015:283634.
  17. Antony, B et al. “A Pilot Cross-Over Study to Evaluate Human Oral Bioavailability of BCM-95CG (Biocurcumax), A Novel Bioenhanced Preparation of Curcumin.” Indian journal of pharmaceutical sciences vol. 70,4 (2008): 445-9.
  18. Baum L, Lam CW, Cheung SK, Kwok T, Lui V, Tsoh J, Lam L, Leung V, Hui E, Ng C, Woo J, Chiu HF, Goggins WB, Zee BC, Cheng KF, Fong CY, Wong A, Mok H, Chow MS, Ho PC, Ip SP, Ho CS, Yu XW, Lai CY, Chan MH, Szeto S, Chan IH, Mok V. Six-month randomized, placebo-controlled, double-blind, pilot clinical trial of curcumin in patients with Alzheimer disease. J Clin Psychopharmacol. 2008 Feb;28(1):110-3.
  19. Lopresti AL, Maes M, Maker GL, Hood SD, Drummond PD. Curcumin for the treatment of major depression: a randomised, double-blind, placebo controlled study. J Affect Disord. 2014;167:368-75.
  20. Chandran B, Goel A. A randomized, pilot study to assess the efficacy and safety of curcumin in patients with active rheumatoid arthritis. Phytother Res. 2012 Nov;26(11):1719-25.
  21. Kuriakose MA, Ramdas K, Dey B, Iyer S, Rajan G, Elango KK, Suresh A, Ravindran D, Kumar RR, R P, Ramachandran S, Kumar NA, Thomas G, Somanathan T, Ravindran HK, Ranganathan K, Katakam SB, Parashuram S, Jayaprakash V, Pillai MR. A Randomized Double-Blind Placebo-Controlled Phase IIB Trial of Curcumin in Oral Leukoplakia. Cancer Prev Res (Phila). 2016 Aug;9(8):683-91.
  22. Santos-Parker JR, Strahler TR, Bassett CJ, Bispham NZ, Chonchol MB, Seals DR. Curcumin supplementation improves vascular endothelial function in healthy middle-aged and older adults by increasing nitric oxide bioavailability and reducing oxidative stress. Aging (Albany NY). 2017 Jan 3;9(1):187-208.
  23. Cox KH, Pipingas A, Scholey AB. Investigation of the effects of solid lipid curcumin on cognition and mood in a healthy older population. J Psychopharmacol. 2015 May;29(5):642-51.
  24. Gupte PA, Giramkar SA, Harke SM, Kulkarni SK, Deshmukh AP, Hingorani LL, Mahajan MP, Bhalerao SS. Evaluation of the efficacy and safety of Capsule Longvida® Optimized Curcumin (solid lipid curcumin particles) in knee osteoarthritis: a pilot clinical study. J Inflamm Res. 2019 Jun 5;12:145-152.
  25. Purpura M, Lowery RP, Wilson JM, Mannan H, Münch G, Razmovski-Naumovski V. Analysis of different innovative formulations of curcumin for improved relative oral bioavailability in human subjects. Eur J Nutr. 2018;57(3):929-938.
  26. Normando AGC, de Menêses AG, de Toledo IP, et al. Effects of turmeric and curcumin on oral mucositis: A systematic review. Phytotherapy research : PTR. 2019;33(5):1318-1329.
  27. Al-Maweri SA. Efficacy of curcumin for management of oral submucous fibrosis: a systematic review of randomized clinical trials. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol. 2019;127(4):300-308.
  28. Choi YH, Han DH, Kim S-W, et al. A randomized, double-blind, placebo-controlled trial to evaluate the role of curcumin in prostate cancer patients with intermittent androgen deprivation. Prostate. 2019;79(6):614-621.
  29. Mahammedi H, Planchat E, Pouget M, et al. The New Combination Docetaxel, Prednisone and Curcumin in Patients with Castration-Resistant Prostate Cancer: A Pilot Phase II Study. Oncology. 2016;90(2):69-78.
  30. He ZY, Shi CB, Wen H, Li FL, Wang BL, Wang J. Upregulation of p53 expression in patients with colorectal cancer by administration of curcumin. Cancer Invest. 2011;29(3):208-213.
  31. Howells LM, Iwuji COO, Irving GRB, et al. Curcumin Combined with FOLFOX Chemotherapy Is Safe and Tolerable in Patients with Metastatic Colorectal Cancer in a Randomized Phase IIa Trial. The Journal of nutrition. 2019;149(7):1133-1139.
  32. Ghalaut VS, Sangwan L, Dahiya K, Ghalaut PS, Dhankhar R, Saharan R. Effect of imatinib therapy with and without turmeric powder on nitric oxide levels in chronic myeloid leukemia. J Oncol Pharm Pract. 2012;18(2):186-190.
  33. Pastorelli D, Fabricio ASC, Giovanis P, et al. Phytosome complex of curcumin as complementary therapy of advanced pancreatic cancer improves safety and efficacy of gemcitabine: Results of a prospective phase II trial. Pharmacol Res. 2018;132:72-79.

צביקה ראובן - נטורופת מוסמך, ויוצר "המטבח האנטי סרטני"

אני כאן בשבילך!

אשמח לתת לך ייעוץ טלפוני

בחינם

זה הזמן למלא פרטים ונדבר עוד היום!

צביקה ראובן - נטורופת מוסמך, ויוצר "המטבח האנטי סרטני"
דילוג לתוכן